McKenzie therapie

• Binnen 48 uur behandeling
  • Geen verwijzing arts nodig
  • Flexibele tijden ook ‘s avonds en in het weekend

Wat is McKenzie Therapie?

Robin McKenzie is een fysiotherapeut uit Nieuw-Zeeland. Zijn therapie wordt wereldwijd gebruikt. Het is een actieve benadering die bekend is geworden door uitstekende resultaten bij rug- en nekklachten, al dan niet met uitstraling in benen of armen. Bovendien geeft deze methode ook goede resultaten bij behandeling van gewrichten zoals schouder en heup.

De McKenzie-therapie gaat uit van symptomen zoals pijn. Pijn kan verergeren, verminderen of zelfs helemaal verdwijnen als u een bepaalde houding of positie aanneemt of (herhaalde) bewegingen uitvoert. Stel, u heeft een hernia. Tijdens onze diagnose kijken we welke beweging de pijn vermindert of de klacht centraliseert. Centralisatie wil zeggen dat de uitstraling naar armen of benen vermindert en dat de pijn zich ‘terugtrekt’ naar uw lage rug (zie onderstaande afbeelding). De door ons voorgestelde beweging kunt u thuis oefenen. U kunt zo actief met uw klachten aan de slag. De pijn in uw rug kan soms tijdelijk toenemen. Als dit het geval is, kan dat een gunstig teken zijn voor uw herstel.

mckenzie therapie bij derangement syndroom wervelkolom

Drie soorten syndromen bij McKenzie therapie

Robin McKenzie ontdekte dat veel rugklachten volgens een bepaald patroon voorkomen. In onze praktijk analyseren wij uw rugklacht volgens de McKenzie-methode en delen we uw klachten in één van de drie onderstaande syndromen in. Hierdoor kunnen wij u gericht behandelen.

1. Het derangement syndroom

Hierbij worden uw klachten veroorzaakt door irritatie van de structuren in uw wervelkolom. Kenmerkend voor dit syndroom is dat uw klachten kunnen verergeren of verbeteren door het aannemen van een bepaalde houding of het maken van bepaalde bewegingen. Wij gaan er bij dit syndroom vanuit dat één van de discussen van uw wervelkom is aangedaan. Is er bij u bijvoorbeeld sprake van een uitpuiling van de discus, dan kunnen uw zenuwen beklemd raken. Door herhaalde bewegingen en oefeningen kunt u de inhoud van de discus weer centraal brengen waardoor uw pijn afneemt. U kunt dan ook weer beter bewegen. Ons doel is om oefeningen te vinden waardoor de pijn vermindert, we deze zoveel mogelijk centraal houden en uiteindelijk opheffen. Als uw pijn opgeheven is, kunnen we beginnen met het herstellen van de functies van uw gewricht, zodat u deze weer goed kunt bewegen. Het kan zijn dat we uw houding corrigeren om nieuwe klachten te voorkomen. Soms gebruiken we daarvoor een lenderol (zie onderstaande afbeelding) om uw gecorrigeerde houding te ondersteunen.

physio health schrijn mckenzie therapie

2. Het dysfunctie syndroom

Bij het dysfunctie syndroom zijn de structuren van uw wervelkolom verkort. U heeft dan alleen pijn als u deze verkorte structuren rekt. Bij andere posities of bewegingen heeft u geen pijn. Een verkorting treedt bijvoorbeeld op bij eenzijdig bewegen, een operatie of een andere manier van beschadiging van uw weefsel. Bij dit syndroom zit de pijn vaak rondom de wervelkolom. Een uitzondering daarop is een wortel van een zenuw die na een operatie verkleefd is geraakt. Of een zenuw die verkleefd is geraakt na een periode van heftige rug- en beenklachten. Onze therapie is gericht op het rekken van uw verkorte structuren. U ontvangt daarnaast adviezen voor uw houding. Deze moeten een verkorting in de toekomst tegengaan. Het herstel duurt, afhankelijk van uw situatie, vaak tien tot vijftien weken. Dat komt doordat de verkorting vaak al lange tijd aanwezig is.

3. Het posturaal syndroom

Bij het posturaal syndroom heeft u alleen klachten als u uw wervelkolom een lange tijd in een bepaalde positie of houding houdt. Uw weefsel is niet beschadigd en door het aannemen van een andere houding verdwijnen uw klachten. Uw pijn zit dicht langs de wervelkolom en straalt niet uit naar uw benen of armen. Bij de behandeling van dit syndroom willen we u bewust maken van een goede houding en de juiste beweging. Alles om een langdurige eenzijdige belasting te voorkomen. Daarnaast krijgt u van ons ergonomisch advies om een verkeerde houding in de toekomst te voorkomen.

McKenzie therapie: oefenprogramma voor spieren

Als uw rug zonder problemen functioneert, spannen de spieren zich op het juiste moment aan. U heeft een goede balans tussen het aanspannen en ontspannen van de spieren rondom de wervelkolom. Als u rugklachten heeft, kunnen sommige groepen van spieren te hard werken en andere spieren werken juist (helemaal) niet. Als dit probleem zich bij u voordoet, bieden wij u een trainingsprogramma aan. Deze traint uw spiergroepen die niet meer werken. Die training met een oefenprogramma doet u voor een deel thuis. Het is voor uw herstel belangrijk dat u de oefeningen daadwerkelijk en nauwkeurig uitvoert. Het programma gaat uit van uw zelfwerkzaamheid, onder onze begeleiding. Op deze manier kunnen we gezamenlijk de belastbaarheid van uw rug vergroten. U voorkomt dat uw klachten terug komen.

KLACHTEN? NEEM CONTACT OP!